Blogging 101 · Nasihat Tentang Islam

DIRIKANLAH SOLAT WAHAI ANAK-ANAK KU

shalat

DIRIKANLAH SOLAT WAHAI
ANAK-ANAK KU

Anak-anak kamu tidak mahu solat dan mereka selalu memberi alasan atau sering membuat kamu capek saat mengingatkan mereka untuk melaksanakan kewajiban solat?

Bagaimana kita bisa bantu membuat mereka solat atas kesedaran mereka sendiri tanpa memarahi atau perlu diingatkan berulang-ulang kali? Kita mampu merubah ini semua, dengan izin Allah s.w.t.

Seorang sahabat ku menceritakan tentang kisah yang terjadi pada diri dan anaknya. Begini ceritanya….

Ketika itu, anak perempuan ku belajar di kelas 5 SD. Baginya, solat adalah hal yang sangat berat. Suatu hari aku berteriak, “Bangun!!! Solat!!!” lalu aku mengawasinya. Aku lihat dia ambil sejadah lalu melemparkannya ke lantai. Kemudian dia memandang ku. Aku bertanya, “Apakah kamu sudah solat?” Jawabnya, “Sudah!”

Aku mencubitnya. Aku tahu aku salah tetapi keadaannya memang benar-benar sulit. Aku menangis. Aku benar-benar marah padanya. Aku merendahkan dirinya dan aku menakut-nakutinya akan siksa Allah s.w.t. tetapi ternyata semua kata-kata ku itu tidak berhasil.

Suatu hari, seorang sahabat ku bercerita suatu kisah. Suatu ketika
ia berkunjung ke rumah seorang kerabat dekatnya. Ketika masuk waktu solat, semua anak-anaknya langsung bersegera melaksanakan solat tanpa diperintah.

Sahabat ku kemudian bertanya pada kerabatnya, “Bagaimana anak-anak mu bisa solat dengan kesedaran mereka sendiri tanpa berdebat dan tanpa perlu diingatkan?”

Kerabatnya menjawab, “Demi Allah, aku hanya ingin mengatakan pada mu bahawa sejak jauh sebelum aku menikah, aku selalu memanjatkan doa dan sampai saat ini pun aku masih tetap berdoa dengan doa
yang sama.

Setelah aku mendengarkan nasihat sahabat ku dan ketahui doanya, aku selalu berdoa tanpa henti dengan doa itu. Aku memohon doa dalam sujud ku, saat sebelum salam, ketika witir dan pada setiap waktu-waktu mustajab.

Anak ku saat ini telah pun duduk di bangku SMA. Bi iznillah, sejak aku memulai berdoa dengan doa itu, aku lihat ada perubahan pada diri anak ku. Dengan berkat doa itu, anak ku inilah yang rajin bangunkan dan mengingatkan kami sekeluarga untuk melaksanakan solat.

Alhamdulillah sekarang anak-anak ku sentiasa menjaga solat mereka. Sehingga saat ibu ku berkunjung dan menginap di rumah kami, dia merasa hairan melihat anak perempuan ku bangun pagi dan kemudian dia bangunkan kami satu persatu untuk mendirikan solat.

Aku pasti kamu semua ingin tahu doa apa yang aku maksudkan itu? Doa ini ada di dalam Al-Quran, ia itu Surah Ibrahim, ayat 40.

رب اجعلني مقيم الصلاة ِﻭَﻣِﻦ ﺫُﺭِّﻳَّﺘِﻲ ﺭَﺑَّﻨَﺎ ﻭَﺗَﻘَﺒَّﻞْ ﺩُﻋَﺎﺀ

“Rabbij’alnii muqiimas solaati
wa min zurriyyatii rabbanaa
wataqobbal du’aak.”
(Ya Tuhan ku, jadikanlah aku dan anak cucu ku orang-orang yang tetap mendirikan solat. Ya Tuhan kami, perkenankanlah doa ku.)

Doa… doa… dan teruslah berdoa. Sebagaimana yang kamu semua ketahui bahawa doa adalah senjata seorang Mukmin. Dari itu, bacalah doa ini untuk anak-anak mu secara istiqomah. Bi idznillah, mereka akan selalu berada dalam penjagaan dan perlindungan Allah s.w.t. Aamiin.

Kirimkan mesej ini pada seramai mungkin agar mereka juga dapat manfaatnya. Semoga Allah s.w.t. merahmati orang yang sedia berkongsi ilmu ini dan kemudian menjadikannya pemberat bagi timbangan kebaikannya di akhirat kelak, in syaa Allah.

Aamiin ya Rabbal ‘alamiin.

One thought on “DIRIKANLAH SOLAT WAHAI ANAK-ANAK KU

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s